Oprócz projektu domu oraz planu zagospodarowania działki musimy uzyskać tzw. promesy przyłączeniowe na określone w warunkach zabudowy media – z reguły dotyczy to głównie zapewnienia dostawy energii elektrycznej. Z wnioskiem o wydanie takiej promesy lub tez warunków przyłączenia występujemy do lokalnego rejonu energetycznego obsługującego daną miejscowość.
W przypadku promesy otrzymamy zapewnienie możliwości podłączenia budynku do sieci elektroenergetycznej, natomiast wniosek o warunki przyłączenia określi dokładnie jakie są wymagania i w jaki sposób można będzie podłączyć prąd do budynku. Uzyskanie promesy i warunków przyłączenia dla innych mediów będzie konieczne tylko w przypadku gdy MPZP lub warunki zabudowy nakazują podłączenie do nich budynku.
W niektórych sytuacjach może zaistnieć także konieczność uzyskania innych dokumentów niezbędnych przy składaniu wniosku o wydanie pozwolenia na budowę – np. dokumentu o odrolnieniu, gdy grunt nie został wcześniej przekwalifikowany, pozwolenie na wycinkę drzew, pozwolenie wodno-prawne, gdy inwestycja narusza stosunki wodne w okolicy.
Po adaptacji projektu, inwestor składa wniosek o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę do Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta lub do Wydziału Architektury, Budownictwa, Inwestycji i Remontów Starostwa Powiatowego. Należy dołączyć następujące dokumenty:
Pamiętajmy, że pozwolenie na budowę jest ważne przez trzy lata. Jeżeli w tym czasie budowa nie zostanie rozpoczęta lub prace zostaną przerwane na czas dłuższy niż trzy lata, należy ponownie wystąpić o pozwolenie na budowę.